Nordane Shipping A/S bruger RevisionsFirmaet Edelbo til udarbejdelse af finansplaner og projektbeskrivelser 

 

Nordane Shipping

 

Niels Højlund Hansen er skibsreder og shippingmand.

 

Hovedaktionær i Nordane Shipping A/S samt formand i Nordane Chartring Aps samt eneaktionær i Stevns Charter & Towage A/S samt Stevns Shipping A/S.

 

I selskaberne er der 125 sejlende medarbejdere samt 15 på kontoret. Han er desuden formand for Rederiforeningen af 1895 – landets næststørste rederiforening.

 

"Jeg har altid haft tiltro til det, RevisionsFirmaet Edelbo

har med at gøre. De er respektable, hurtige og beslutsomme, og det er det, jeg har brug for"

 

Citat Niels Højlund Hansen,

direktør i Nordane Shipping A/S

 

Nordane Shipping

 


 

– Jeg gider ikke de store koncerner

Skibsreder og rederiforeningsformand Niels Højlund Hansen forlanger hurtighed og beslutsomhed af sit revisionsfirma.

 

I 1985 fik RevisionsFirmaet Edelbo (dengang Edelbo & Dalgaard) en kunde, som har været trofast lige siden. Skibsreder Niels Højlund Hansen, Svendborg, er en af Edelbos store kunder indenfor søfart, og han tøver ikke med at komme med nye udfordringer.

 

Finansplaner

- Jeg brugte et andet, mindre revisionsfirma, som pludselig blev fusioneret med et stort, internationalt bureau, og dér gad jeg ikke være, fortæller Niels Højlund Hansen.

- Jeg flyttede alle mine aktiviteter over til Edelbo, fordi jeg vidste, de havde stort kendskab til den sydfynske skibsfart.

- De har gennem årene lavet finansplaner og projektbeskrivelser på det, jeg har bedt dem om, og jeg har altid haft tiltro til det, de har med at gøre. De er respektable, hurtige og beslutsomme, og det er det, jeg har brug for, konstaterer han.

 

150 ansatte

På Færgevejen i Svendborg ligger en stor, rødstensvilla, som rummer kontorfaciliteterne for de 15 medarbejdere på land. De 135 kolleger er ude på søen i fragtskibe og slæbebåde i Niels Højlund Hansens rederi- og shipping-selskaber.

Niels Højlund Hansen er hovedaktionær i Nordane A/S og Nordane Shipping A/S, og han er eneaktionær i Stevns Charter & Towage A/S samt Stevns Shipping A/S. Selskaberne formidler laster, slæbe- og bjergningsopgaver samt shippingopgaver på seismiske både og passagerbåde. Alt sammen styret fra Svendborg, selv om Stevns-navnet afslører det vestsjællandske ophav.

 

Skibe overalt

Niels Højlund Hansen har naturligvis udsigt til Svendborg Sund fra sit kontor, og skulle man være i tvivl om hans livsgerning, kræver det blot et kig rundt i rummet.

Væggene er tæt behængt med store malerier af skibe og havne – bl.a. et, som tidligere har hængt på direktionsgangen i ØK. På reolerne står tro modeller af skibe, han har ejet og i sofaen er puderne dekoreret med skibe.

 

Femte generation

- Jeg har sejlet med min far, siden jeg var knægt, fortæller Niels Højlund Hansen.

- Jeg blev selvstændig, da jeg var 25 år, og jeg købte mit første skib i 1965. Jeg er femte generation som selvstændig i dansk småskibsfart, som 34-årig gik jeg i land og startede eget kontor. Sjette generation er ikke gået til søs, men både min søn og datter er gået direkte ind i mægler- og befragter-branchen, fortæller Niels Højlund Hansen.

 

Store opgaver

Med i alt 25 skibe - fragtskibe, slæbebåde og specialskibe - i "flåden" samt aktiviteter world wide, er der hele tiden udfordringer for revisionsfirmaet.

 

I øjeblikket er konjunkturerne ikke med coaster-trafikken, så i stedet satser Niels Højlund Hansen på specialiserede forretninger. Hans firma var med alle årene under Storebæltsbyggeriet og Øresundsbyggeriet. Nordane Shipping A/S samarbejder med bjergningsselskabet Svitzer og med Telia og har mange andre specialopgaver rundt omkring i verden. For tiden arbejder en enhed i Sortehavet med udlægning af en havgasledning mellem Rusland og Tyrkiet.

 

Sejlet agterud

- Det er simpelthen nødvendigt at tænke nyt, for politikere og embedsmænd i Danmark har absolut ingen forståelse for dansk småskibsfart, lyder det bramfrit fra Niels Højlund Hansen.

- De har heller ikke bidraget til at gennemføre nye finansieringsmuligheder eller lempeligere nationale vilkår for indkøbt brugt tonnage. Det er sørgeligt at konstatere, det er for sent. Tyskerne og hollænderne har sejlet os agterud, og det er også grunden til, at vi kun har to værfter tilbage i Danmark, mener han.

 

Aktiv talsmand

Meget hurtigt falder Niels Højlund Hansen ind i rollen som formand for Rederiforeningen af 1895, hvor han er talsmand for 20 mellemstore redere med tilsammen 110 skibe. Han ser nok de stagnerede fragtrater som et problem, men endnu større er problemerne med f.eks. skatteregler, rammer for partrederier og bemandingskrav.

 

Penge på land

Niels Højlund Hansen har dog forstået at krydse op mod vinden, så han ikke er helt på gyngende grund. Han har forstået at placere investeringer på land i ejendomme, restauranter og virksomheder på Fyn.

- Jeg lægger selv min strategi, men bruger også RevisionsFirmaet Edelbo til at gennemgå de finansieringsplaner, der altid er brug for ved en bankfinansiering, forklarer Niels Højlund Hansen.

 

Nye specialfartøjer

- Lige nu har jeg en del coastere til salg grundet det dårlige fragtmarked samt den store konkurrence fra andre søfartsnationer, der har lempeligere vilkår og bedre skatteregler, fortæller Niels Højlund Hansen.

- Slæbebådsafdelingen har omvendt i øjeblikket forhandlinger i gang med udenlandske værfter om bygning af nye specialfartøjer, fortæller han.

 

Du kan træffe Niels Højlund Hansen på:

Nordane A/S

Færgevejen 5 · DK-5700 Svendborg

Tlf. 62 22 27 77 eller på

www.nordane.com.

 

Skrevet af journalist Lars Rasmussen